כל בעל עסק קטן שיספר לכם על ראשית דרכו, יציין שהקמת העסק דרשה עבודה רבה. יצירת רעיון עסקי היא נקודה מצוינת להתחלה, אבל רעיון לא הופך לעסק בלי השקעת מאמץ. חלק מהיזמים המתחילים מבינים את המאמץ הדרושים להקמת עסק, אבל רבים מהם לא מכירים את הצעדים שצריך לעבור בדרך להקמתו של המיזם העסקי.
אם אתם מוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש לבניית עסק, ממש כפי שבעתיד תרצו להשקיע בפיתוח ארגוני או בפיתוח עובדים כדי להצליח בשוק התחרותי הקשה, חשוב שתכירו את המטלות הנדרשות להשגת היעדים שלכם.
משימות כמו, הענקת שם לעסק ויצירת לוגו, הן די ברורות, אבל מה עם צעדים פחות מובנים מאליהם, החשובים לא פחות? בין אם מדובר בקביעת המבנה העסקי, ביצירת אסטרטגיה שיווקית מפורטת או בגיוס ופיתוח צוות שיאפשר להפעיל את העסק – העומס הראשוני יכול להיות די מכריע.
במקום להסתובב במעגלים ולנחש איפה כדאי להתחיל, הנה רשימה שעשויה לעזור לכם לממש את רעיון הקמת העסק שלכם.
לשכלל את הרעיון שלכם
סביר להניח שכבר יש לכם מושג לגבי מה אתם רוצים למכור או השוק שבו תרצו להשתלב. אם כך:
- חפשו חברות קיימות בענף בו בחרתם
- לימדו מה עושים מנהלי החברות הנוכחיים
- בדקו כיצד תוכלו לעשות זאת טוב יותר
אם העסק שלכם יכול לספק משהו שחברות אחרות לא עושות (או לספק את אותו דבר יותר מהר ויותר זול) – כנראה שיש לכם רעיון מוצק ואתם מוכנים להתחיל לבנות תכנית עסקית.
לכתוב תכנית עסקית
בשלב זה אתם צריכים לשאול את עצמכם כמה שאלות חשובות:
- מה מטרת העסק שלכם?
- למי תמכרו?
- מהם היעדים הסופיים שלכם?
- כיצד תממנו את עלויות הפעלת העסק?
במהלך כתיבת התכנית עליכם:
- למצוא את בסיס לקוחות היעד שלכם
- ולהבין מי יקנה את המוצר או השירות שלכם
אם לא תצליחו למצוא ראיות שאכן קיים ביקוש לרעיון שלכם, אז בשביל מה להתאמץ? תכנית עסקית עוזרת לכם להבין לאן העסק הולך, כיצד תתגברו על קשיים פוטנציאליים ומה יהיה עליכם לעשות כדי שהעסק אכן יקום על רגליו.
זה גם השלב שבו העסק שלכם יירשם ברשויות המס השונות. זה הזמן לשכור את שירותיו של רואה חשבון טוב ואולי גם עורך דין, במידת הצורך, ולעבור את תהליך רישום העסק ברשומות, בליווי מקצועי.
להעריך את הכספים למימון העסק
לכל פתיחה של עסק יש מחיר, ועליכם לקבוע איך תכסו את עלויות הקמת העסק שלכם:
- האם יש לכם אמצעים לממן את הפעלת העסק?
- האם תצטרכו ללוות כסף?
- האם אתם מתכננים להתפטר מהעבודה הנוכחית כדי להתמקד בעסק?
- האם יש לכם מספיק כסף שיפרנס אתכם עד שתתחילו להרוויח?
לא מעט יוזמות עסקיות נכשלות כי הכסף נגמר מהר מדי, לפני שמתחילים להרוויח. לכן, תמיד כדאי להעריך הערכת יתר את ההון שיידרש לכם להפעלת העסק, כי יכול להיות שיעבור זמן רב מכפי שתכננתם, עד שתתחילו להרוויח.
לבנות את צוות העובדים
אם אתם לא מתכננים להיות העובדים היחידים בעסק, תצטרכו להעסיק צוות נהדר שיוכל להרים את העסק שלכם מאפס. מומחים ממליצים לתת לאנשים בעסק את אותה תשומת לב שתתנו לשירות או למוצר שלכם. אחרי הכול המוצר נבנה על ידי אנשים. לכן, תנו את הדעת על אלמנטים כגון:
- זיהוי הצוות המייסד
- הבנה כיצד הצוות יעבוד יחד
- הגדרת תפקידים, אחריות וחלוקת עבודה
למתג את העסק וצרו קמפיין פרסום
לפני שתתחילו למכור את המוצר או השירות שלכם, עליכם לבנות את המותג וליצור קבוצת אנשים שיהיו מוכנים להגיע אליכם כשתפתחו את דלתות העסק, וירטואלית או פיזית.
צרו לוגו שיוכל לעזור לקהל היעד לזהות בקלות את המותג שלכם, והיו עקביים בשימוש בלוגו זה בכול פלטפורמות הפרסום והרשתות החברתיות, כולל אתר העסק, כמובן.
השתמשו במדיה החברתית כדי להפיץ את הבשורה על העסק החדש שלכם. כדאי גם להציע קופונים והנחות לכל מי שעוקב אחר השקת העסק שלכם, ככלי לקידום מכירות.
הקפידו לעדכן את הנכסים הדיגיטליים הללו ושלבו בהם תכנים רלוונטיים ומעניינים הנוגעים לשירות או למוצר שלכם. וטיפ קטן לסיום, היזהרו לא להתייחס לאתר העסק כעלות, אלא כהשקעה. בעידן הדיגיטלי של ימינו, זו עלולה להיות טעות ענקית.