עסקים קטנים ובינוניים אינם זוכים לרוב לאותה מעטפת ותמיכה המאפיינים חברות ענק ותאגידים וזקוקים לא אחת לכלים יישומיים ועקרוניים לניהול סדר יום, תקציב, מדיניות פרסום ושיווק, הכשרות ושימור עובדים ופרמטרים נוספים חשובים.
ריכזנו עבורכם מספר טיפים חשובים לניהול עסק קטן בשאיפה לצמיחה, רווחיות ושגשוג עסקי:
- עקרונות המיתוג – כל בית עסק זקוק למיתוג ולאמירה אל מול קהל היעד והלקוחות הפוטנציאלים שלו. המיתוג העסקי הוא הרבה מעבר ללוגו ססגוני ולמעשה אחראי לבידול העסק ושירותיו בשוק תחרותי. יצירת המיתוג מתחילה בחשיבה ומתחברת לכל אלמנט משפיע בפעילות העסקית, החל מעיצובים גרפיים, כלה בשיטות שיווק ומכירה, פרסום ושפה. מומלץ לכל עסק קטן או בינוני להשקיע כבר בתחילת הדרך בשירותי מיתוג מקצועיים.
- מאגר מידע – צרו מאגר מידע עשיר ככל הניתן. בעולם החדש הלקוח בוחר בכל יום מחדש מה לקנות וממי לקנות. בחירה זו מושפעת מגורמים רבים. ככל שתכירו את הלקוחות שלכם לעומק תוכלו ליצור אתם קשר בדרכים שונות, לעניין אותם במוצרים ושירותים ולהוות את הבחירה האישית והנכונה עבורם.
- תמחור נכון – תמחור המוצרים והשירותים של העסק ילווה אותו ויקבע חלק ניכר מהצלחתו העסקית לאורך זמן. בקביעת המחיר אין להקל ראש ויש לעשות זאת תוך שימוש באסטרטגיית מחיר מתוכננת. המחיר צריך להיקבע הן בהתאם לשיקולי עלויות הייצור, הרכישה או מתן השירות והן בהתאם לשיקולים שיווקיים שבהמשך יהוו חלק ממיתוג העסק. חשוב לזכור כי ממחיר גבוה ניתן לגלות גמישות באמצעות מבצעים ואחרים אולם ממחיר נמוך יהיה קשה לעלות בהמשך.
- גביה מסודרת – הרעה החולה של רבים מן העסקים הקטנים הם מוסר תשלומים נמוך של לקוחות, תנאי שוטף רחבים המהווים תנאי להתקשרות ויצירת פער בין ההכנסות התיאורטיות לאלה שבפועל. חשוב כבר מתחילת הדרך להנחיל תנאי תשלום הוגנים ולא למתוח את החבל יתר על המידה, לעתים גם במחיר של ויתור על לקוחות. נכון לעבוד עם תוכנה מסודרת לניהול חשבוניות וקבלות, לבצע מעקב מתמיד אחר הזמנות וליצור תרשים גביה מהירה.
- שימור עובדים – עובדי הארגון הם המשאב היקר והחשוב ביותר לעסק. לכל עובד תקופת ההכשרה והלמידה שלו המהווה את שכר הלימוד של המעסיק, כאשר עם השתלבותו בארגון כלכלי ופורה הרבה יותר לשמר עובד על פני העסקה של עובד חדש. העובדים הם המראה של הארגון, מהווים את שגרירי השטח והכוח המניע לכל מטרה. עובדים חרוצים ומחויבים בעלי מוטיבציה יגרמו לפעילות העסקית לנסוק לגבהים. יש להשקיע בשימור העובדים הן ביצירת סביבת עבודה נעימה ובטוחה, הן בחיבור שלהם לתהליכי קבלת החלטות ויצירת תחושת ערך והן בתנאי ההעסקה.
- אירועים עסקיים – ארגון והפקת אירועים עסקיים בארגון מתחבר הן לפעולות המיתוג והן לפעולות שימור העובדים. מומלץ לתכנן מראש ולשלב בתקציב השנתי קיום של מספר אירועים חשובים לעובדים ו/או ללקוחות ושותפים לדרך. אירוע עסקי יכול לעמוד כאירוע שנתי, לסיכום שנה, הצבת יעדים והוקרה לעובדים. מומלץ לקיים אירועים אלה מחוץ למרחב הארגוני ולהעניק לעובדים ערב יוקרתי ומפנק לצד תכנים וערכים רלוונטיים. במהלך השנה מומלץ לציין חגים ואירועים מיוחדים, ערבי צוותים ופעילויות גיבוש וסדנאות כחלק מן ההשקעה בעובדים.
>> אירוע עסקי קטן, כך תעשו זאת בגדול – קראו כאן.
- אשראי מתאים – פתיחת עסק ובנייתו מצריכה השקעה לא קטנה במרבית המקרים, כאשר היזמים מביאים עמם הון ראשוני. נהוג לחשוב כי הלוואות ואשראי מגייסים כאשר העסק נמצא במצוקת תזרים מזומנים, אולם למעשה נכון וכלכלי יותר לגייס אשראי והון כאשר ניתן, גם אם אין צורך מידי. ניסיון לגיוס הלוואה כאשר העסק מצוי בקשיים עשויה להיתקל בסירוב או לחילופין בריביות גבוהות ודרישה לערבויות. לעומת זאת גיוס ההון כאשר העסק במצב איתן יבטיח היענות של בנקים וחברות אשראי, קבלת תנאים משתלמים והון זמין למקרה הצורך.
- טכנולוגיה וחדשנות – במאה העשרים ואחת והעידן הדיגיטלי אין בעל עסק, קטן כגדול, שיכול להרשות לעצמו לחמוק מפלאי הטכנולוגיה. הקמה ואחזקה של אתר אינטרנט, פרסום ברשת, נוכחות ברשתות החברתיות, היכרות וניתוח מגמות בשוק באמצעות הרשת ושלל כלים נוספים הם מחייבי מציאות. לעסק קטן מומלץ לנהל את הנוכחות ברשת באופן עצמאי, לייצר שפה ותקשורת אל מול הלקוחות, ליצור מאגר ממליצים ולהפוך לשחקן ראשי בשוק תחרותי באמצעות שלל כלים חינמיים ואחרים. עסקים גדולים לרוב יעדיפו ליווי של חברה מקצועית לקידום אתרים וניהול ברשתות החברתיות. כך או כך, הנוכחות רלוונטית וחשובה, ובעל עסק אשר אין לו את הכלים המתאימים מומלץ לו לצאת הוא או מי מטעמו, לקורסים וסדנאות בנושא.
- וכמובן נטוורקינג עסקי – יצירת קשרים ושיתופי פעולה עם עסקים אחרים, בעלי שירותים משלימים עשויים לפתוח דלת להזדמנויות עסקיות רבות. ניתן לייצר נטוורקינג עסקי באמצעות חברות בקבוצות של בעלי עסקים אשר נפגשים, מכירים וממליצים זה על זה, במתחמי משרדים עסקיים או ברשת. מומלץ ליצור ולהיות חלק מקהילה עסקית אשר מהווה מקור תמיכה, השראה ורעיונות ופתח ללקוחות חדשים.
למרות הסטטיסטיקה העגומה המתארת אלפי עסקים אשר נסגרים מדי שנה חשוב לזכור כי לצד אלה מצליחים עסקים קטנים רבים לשרוד, לצמוח ולהתפתח ולשם לכוון את אור הזרקורים.