אם בחרתם להקים עסק משפחתי מכל סוג, הרי שכעת צפויה לכם הרפתקה שיכולה להיות מהנה ורווחית או קשה ומאתגרת, וזאת בהתאם לדרך בה תנהלו את העסק המשפחתי. כיום, רבים העסקים המשפחתיים אשר נפתחים בכל רחבי הארץ והעולם, כאשר מאפיות, חנויות, מכבסות, משרדי עורכי דין, משרדי נדל"ן, מבשלות, עסקי חקלאות ומגוון רחב של עסקים – מנוהלים על ידי המשפחה הגרעינית והמורחבת.
ובכל זאת, עבודה בעסק משפחתי יכולה להוביל ללא מעט סכסוכים ואי הבנות. לכן מומלץ כבר בשלבים הראשונים לגבש את בני המשפחה וליצור מערך עבודה תקין ויעיל.
אז כיצד אפשר לנהל נכון עסק משפחתי? הנה 10 טיפים טובים:
גיבוש תכנית עבודה
בראשית ועוד לפני שאתם פותחים את העסק המשפחתי, חשוב לגבש תכנית עבודה. החליטו יחדיו כיצד תתרחש הפעילות במקום, מה יהיו דרכי ההפצה, באיזה שעות יפעל בית העסק, עבור מי הוא יספק שירות או סחורה. נהלו יחד ישיבות בהן תבינו כיצד תוכלו לנווט את הפעילות שלכם אל המטרה.
שימוש באפליקציות מתאימות
כדי לנהל בית עסק בצורה חכמה, מומלץ להיעזר בטכנולוגיות מתקדמות לניהול עסקים, ביניהן: אפליקציות לניהול זמן, אפליקציה עבור הנהלת חשבונות באינטרנט, ישנם יומנים אלקטרוניים, מסופונים, מערכות לניהול ארגון ומלאי ושאר יישומים מתקדמים שיכולים לסייע לכם לנהל עסק בקלות.
תכנית שיווקית ותוכנית עסקית
כמו בכל עסק, בין אם משפחתי או ציבורי, חשוב להכין תכנית שיווקית כמו גם תכנית עסקית. התוכניות הללו יכללו את כל מה שמגדיר וממתג אתכם ואת המקום בו אתם עובדים.
בנו תכנית עסקית בה תציינו מה צפי הרווחים של בית העסק, הגדירו את המוצרים והשירותים שלכם, מתגו את בית העסק (מיתוג מתייחס לדרך בה הלקוחות יראו את המוצרים והשירותים שבו), החליטו מה הטון שתרצו לדבר באמצעותו אל הלקוחות ומה החוזקות והחולשות של בית העסק. תכנית עסקית ותוכנית שיווקית יסייעו לכם לתכנן את התנהלות העסק לשנה הקרובה.
ניהול ישיבות
החליטו כי פעם בשבוע אתם מתכנסים לישיבה בה תסכמו את השבוע שהיה ותכינו תכנית פעולה עבור השבוע המתחיל. סכמו את נתוני המכירות, את שעות העבודה הנדרשות את מקצה השיפורים הדרוש והפעולות החשובות שיש לבצע, או לשפר.
חלוקת משכורות
מומלץ תמיד להנפיק משכורת עבור כל העובדים שתורמים את חלקם. זה נכון, מדובר בעסק משפחתי אשר לעיתים מפרנס את כל בתי האב ואת כלל המשפחה. אך בכל זאת יש לעבוד בצורה מסודרת על פי הכללים והחוקים.
האצלת סמכויות
האצילו סמכויות. נסו להבין יחדיו במה כל בן משפחה טוב ובאיזה תחום כדאי שיעסוק. ישנם כאלה המעולים במכירות, ישנם בני משפחה מסודרים שיכולים לנהל מלאי ומחסן וישנם כאלה שטובים בניהול חשבונות. חלקו תפקידים בצורה ברורה והאצילו סמכויות, כך שכל בן משפחה ידע מה תפקידו.
שמרו על תקשורת בריאה
נסו לשמור על תקשורת בריאה ולא לערב רגשות בניהול תהליכי עבודה. דברו בצורה ברורה אחד עם השני ועדכנו כל אחד מהעובדים אודות פעולות שכבר ביצעתם או כאלה שאתם מתכוונים לבצע בעתיד.
ניהול זמנים בצורה חכמה
נהלו זמנים בצורה חכמה. לדוגמא: אם פתחתם מסעדה, בחרו בני משפחה שמשכימים קום כדי שיוכלו לנהל את המקום בשעות הבוקר. לשעות הקטנות של הלילה: בחרו בצעירים ובכאלה שאוהבים את חיי הלילה. בכך תוכלו לבצע התאמה נכונה.
שיווק חכם
בצעו שיווק חכם. כיום באמצעות רשתות חברתיות ניתן לשווק עסקים בחינם ובקלות. העזרו בחבר'ה הצעירים של המשפחה כדי לבצע שיווק בפייסבוק ובאינסטגרם, כמו גם ביוטיוב. בכך תוכלו לפרסם את העסק שלכם בכמה שיותר ערוצים.
הפרד ומשול
במידה ובני המשפחה אינם מסתדרים ביניהם (דבר שיכול לקרות במהירות), יש לבצע פעולה של "הפרד ומשול". התבוננו מרחוק ביחסים בין העובדים והפרידו את אלה שאינם מסתדרים. בכך תוכלו לייצר מערך עבודה נכון יותר. עשו את כל אלה, והדרך לעסק משפחתי משגשג ומצליח – כבר מתחילה!