כמה כלכלת ישראל מושפעת מאקזיטים הנמכרים לחברות בינלאומיות

בשנים האחרונות נכנסה מילה אחת ללקסיקון העולמי והישראלי כאחד, האקזיט.

כשמישהו אומר את המילה הזו, נראה שכולם יודעים ומבינים על מה הוא מדבר ומה באמת משקלה של המילה. אך כמו כל דבר טוב, כמה המדינה לוקחת לנו על היותנו כה מוצלחים?

בשנת 2011 כשפצח משבר הדיור ואיתו המחאה החברתית המפורסמת, נראה שלסטארט אפ זה לא מפריע. חברות רבות החלו לשגשג ולהבטיח לעצמן ביטחון כלכלי, מקצועי וניהולי.

חברות סטארט אפ רבות ידועות כשהתחילו את דרכן עם אדם אחד או שניים ולאט לאט החלו לגדול כחברה בעלת בשר. למרות שחברות סטארט אפ רבות נמכרות לחברות בינלאומיות, אין זה פוטר אותן מתשלום מסים על עובדיה, או יותר נכון, תשלום העובדים את מסיהם.

למרות שעבור המדינה כספי המסים של העובדים מחברות סטארט אפ הוא לא כסף רב שיכול לסגור גרעון או לשרת חוסר כלשהו בתיקי הממשלה, אך הוא מעניק תוסף שלא היה קיים בעבר. אמנם חברות הזנק החלו להימכר בישראל עוד משנות ה90 אך נסיקתן החל רק בעשור השני של המאה ה21.

המדינה נהנית מפירות הסטארט אפ אך ורק משום שכסף זה לא היה נכנס באף דרך אחרת אם לא כך. בעקבות המשבר הכלכלי הגדול בארצות הברית, גם ישראל נפגעה מכך אך פעלה נכונה והצליחה להתחמק במפלה חמורה מזו. ההייטק וחברות הסטארט אפ תפסו את מושכות כלכלת ישראל ובעצם תפסו את מקום העבודה המסורתית.

מאחר וחברות הזנק רבות הן אלו המעניקות עבודה למובטלים בעצם צמצמו אט אט את האבטלה בישראל ועודדו את כלכלת ישראל לצמיחה על אף הגירעון.

כאשר חברת סטארט טפ נמכרת לחברה בינלאומית, אין על החברה הבינלאומית לשלם כספי מסים למדינת ישראל מאחר וחוקי ההון של ישראל לא חלים עליה על אף שהרכישה נעשה בישראל. מי שמשלם מס הם בעלי הסטארט אפ וגם מס זה ירד באופן משמעותי מאחר והמדינה רוצה להמשיך ולעודד חברות סטארט אפ רבות לעשות אקזיט וליהנות מכלכלה בריאה.

כיום האבטלה בישראל נמוכה דיו בכדי שיגידו שכלכלת ישראל היא מהבטוחות בעולם. בעקבות רבות מההמצאות הישראליות כסף ממשיך לזרום לקופת המדינה אך ורק ממסים, ואם יורשה להגיד, מסים נמוכים. (מוזמנים לקרוא עוד בפורטל החיים בישראל)

בעקבות כניסתם של החרדים והערבים לשוק העבודה נראה כי כלכלת ישראל ממשיכה לשגשג מזה 15 שנה, וזוהי למעשה השנה הראשונה בה הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (ה-OECD) רואה טובות בעתיד כלכלת ישראל בשונה מהכלכלה העולמית.

נראה שלמרות הדאגה הכלכלית המקומית שנדמה ונמצאת בכל מקום, תיק האוצר נוהל בשנים האחרונות (בעשור האחרון של המאה ה21) בצורה טובה וניצל את רוב משאבי המדינה (כלל האוכלוסייה) בכדי להמשיך ולהמציא מקומות עבודה לדלי הכלכלה ולמחוסרי העבודה.

לסיכום, כלכלת ישראל אמנם נהנית מהרווח שהיא מפיקה מהטלת המסים על עובדיה, אך רווח אמיתי מחברות הסטארט אפ אין לה כלל וכל זה רק משום שהעסקה היא בינלאומית וחוקי המדינה לא חלים עליה. עם זאת, לא רק ממסיה היא נהנית, אלא גם מתפוקה של מקומות עבודה חדשים אשר לא היו ובכך מגדילה את מספר האנשים במדינה אשר משלמים את המסים המיועדים לקופת המדינה ולכלכלת ישראל.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים