בעל עסק קטן? כך תתכנן נכון את החזר המשכנתא

משכנתא לעסקים

עסקים קטנים מתמודדים עם אתגרים גדולים. במיוחד ישנו קושי משמעותי סביב נושא המימון – ראשית, דווקא לעסק שהמשאבים הכספיים שלו מצומצמים קשה יותר לקבל סיוע מהבנק או ממקורות אחרים. שנית, כשהעסק קטן, התנודתיות גבוהה יותר ולכן חשוב עוד יותר התכנון המדויק כדי שלא ייווצר מצב שבו יכולת ההחזר נפגעת וכתוצאה מכך נגרמים נזקים חמורים.

משכנתא היא פתרון שיכול להיות יעיל מאוד – בתנאי שלוקחים את ההלוואה הגדולה בזהירות. ישנם שני סוגים של משכנתאות לעסקים: משכנתא שנלקחת לצורך רכישת נדל"ן, בעיקר למטרות התרחבות, והלוואה לצורך מימון מטרות שונות על בסיס שעבוד נכס שכבר קיים ברשות העסק.

מהו הסכום המרבי שכדאי לקחת כמשכנתא?

בין אם אתם מבקשים משכנתא חדשה, כלומר הלוואה לצורך רכישת נכס שהעסק זקוק לו, ובין אם המשכנתא משמשת לצורך מימון פעילויות שונות, בחירת הסכום שאותו תבקשו צריכה להתבסס לא רק על הצורך אלא גם על יכולת ההחזר.

אם למשל בעל עסק קטן מבצע את כל החישובים הרלוונטיים ומגיע למסקנה שכלכלית נכון יותר לקנות משרד מאשר לשכור, ושזה המצב גם מבחינת ההתנהלות השוטפת של העסק – הוא מן הסתם יתחיל לחפש משרד שעונה על צרכי העסק. כשיימצא המקום האופטימלי, במקרים רבים השלב הבא הוא חיפוש משכנתאות כדי לממן את קניית אותו משרד, אבל הדרך הנכונה היא לעצור ולבחון האם המשאבים הכלכליים של העסק אכן מאפשרים את רכישת אותו משרד.

כדי לבדוק זאת נדרש חישוב של כושר ההחזר – כלומר מהו הסכום שאותו ניתן להקצות מדי חודש לטובת החזר ההלוואה. חשוב לחשב את כושר ההחזר על בסיס תוכנית עסקית מציאותית ולא על סמך ציפיות לא ריאליות. הנתון הבא הוא תקופת ההחזר, ובהתאם לשני הנתונים תוכלו לדעת מהו הסכום המרבי שכדאי לקחת כמשכנתא.

אם סכום זה בצירוף ההון העצמי של העסק מספיקים לרכישת אותו משרד שמצאתם, אפשר לצאת לדרך. אם לא, כדאי לחפש משרד אחר ולא להגיע למצב שבו החזר משכנתא גבוה מדי מוביל לקריסה פיננסית.

משכנתאות גמישות

בעידן שבו כמעט בכל תחומי הפעילות העסקיים המציאות דינמית מאוד, ובהתאם כאמור עסקים קטנים חשופים במיוחד לתנודתיות גבוהה, מומלץ להעדיף משכנתא לעסקים שמתאפיינת בגמישות מרבית מבחינת תנאי ההחזר.

עם משכנתא שכזו העסק יכול למשל להחזיר חלק גדול מההלוואה בבת אחת אם ישנה צמיחה שמכניסה כסף רב לקופה – וכך לחסוך סכומים גבוהים מאוד. בהקשר זה כדאי לזכור שמשכנתא היא מוצר יקר, ולכן ככל שההחזר מתבצע מהר יותר, כך נשלם עליה בעצם פחות.

הגמישות הכרחית גם כדי שתוכלו לשנות את המסלול של המשכנתא אם מתרחשים שינויים בתנאי הריבית והאינפלציה במשק – גם לכך יש השפעה רבה שבאה לידי ביטוי בסכומים גבוהים מאוד ובפרט לעסק קטן יחסית.

המאמר באדיבות פורטל המשכנתאות המוביל – משכנתא גורו: https://mashkantaguru.co.il

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים