מתן פיצויים לעובדים שפוטרו בעסק קטן – כל מה שרציתם לדעת

האם אתם חייבים לשלם פיצויים לעובדים שפוטרו? הנה מספר טיפים חשובים

אם אתם ממלאים תפקיד ניהולי מזה זמן רב, אתם בוודאי יודעים כי הפרידה מעובד שעזב היא לרוב לא נעימה, בפרט כאשר הפסקת ההעסקה נעשתה ביוזמתכם. כאשר עולה נושא הזכויות של העובדים במקום העבודה על הפרק, לקראת פיטורים עתידיים, בדרך כלל אתם תידרשו לשלם פיצויים לאותם מפוטרים, אך במקרים מסוימים ייתכן שתחושו שעצם הדיון בנושא מקשה עליכם. כיצד תוכלו להעניק למפוטרים את כל המגיע להם ועם זאת לשמור על תדמיתכם וסמכויותיכם כמנהלים, מבלי לחוש מבוכה? ידיעת החוק על בוריו והקפדה על תיעוד מתמיד, הם רק חלק מן הפעולות שאתם יכולים לעשות בכדי למצות גם את הזכויות של העסק שנפרד מן העובד ולא רק את אלו של המפוטר עצמו.

הקשיים שבניהול עסק המעסיק עובדים מעטים בלבד

אחד מהנושאים המאתגרים בניהול עסקים קטנים הוא הקשרים הבינאישיים הנוצרים בין העובדים לבין עצמם, כמו גם בין העובדים לאנשי ההנהלה. מקום קטן שבו כולם מכירים את כולם באופן אישי, עשוי להקשות על קבלת החלטות קריטיות כמו פיטורים ולהעיק על תהליכים לגיטימיים כגון ניהול שיח סביב פיצויי פיטורין או מתן הטבות מסוימות לעובדים שסיימו את תפקידם. פיצויים מהווים זכות לגיטימית וברורה, הניתנת לעובדים שהעסקתם הופסקה, אך עם זאת חשוב להבין כי גם בסיטואציות מביכות ובלתי נעימות הקשורות לזכויות העובד, חשוב להתעלם מהקשר האישי שנוצר ולמקד את ההתלבטויות והשיח בנושאים שלגופו של עניין ותו לא. כאשר לאורך כל הדרך ובמהלך כל תקופת ההעסקה, נעשית הפרדה ברורה בין האישי למקצועי – גם החלטות מורכבות כמו פיטורים נעשות מתוך חשיבה בהירה ומושכלת ועם מינימום של "מטען" מיותר.

פיטרתם עובד – האם בהכרח תהיו חייבים לשלם לו פיצויים?

הגדרת החוק היא, שפיצויי פיטורים ניתנים בהתאם לתקופת ההעסקה של העובד, כאשר כל שנת העסקה תתבטא בגובה דמי פיצויים כגובה משכורת חודשית אחת של העובד. עם זאת, זכות זו ניתנת רק למי שהשלים שנת עבודה שלמה ומכאן שעובדים שעבדו אצלכם בעסק תקופה הקצרה משנה, לכאורה אינם זכאים לקבלת דמי פיצויים. 

למרות קביעה זו של החוק הישראלי, חשוב שאתם כמנהלים תשימו לב: חשוב שתהיה לכם עילה מוצדקת וברורה לסיום ההעסקה, זאת בכדי שבמידה והעובד יבקש לקבל פיצויים על אף שעבד חודשים ספורים בלבד, הוא לא יוכל לטעון כי העסקתם אותו לתקופה קצרצרה רק בכדי לחמוק מתשלום הפיצויים. במקרים מסוימים, אי הסכמה באשר למתן פיצויים בכלל וגובהם בפרט, עלול להוביל לסכסוך משפטי בין העובד למעביד ולהיגרר לבית המשפט. במקרה כזה, כדאי שתגנו על עצמכם ותשכרו את שירותיו של עורך דין מומחה לדיני עבודה, אשר יעניק לכם ייעוץ משפטי רלוונטי וכן ייצוג במשפט במידת הצורך, זאת בכדי לעמוד על שלכם ולהעניק לעובד שפוטר אך ורק את מה שהחוק אכן מאפשר לתת לו ולא מעבר לכך.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים