תשלומי מקדמות ביטוח לאומי ומס הכנסה – עושים סדר

כל עוד הייתם שכירים, לא הייתם צריכים להעסיק את עצמכם בשאלת המקדמות, תשלומי הביטוח הלאומי ומס ההכנסה. כעוסק עצמאי, על כל אחד מכם לדאוג לשלם את התשלומים השוטפים בזמן ובהתאם למקדמות שנקבעו לכם. 

רגע לפני שצוללים לעומק ומבינים את חשיבותן של המקדמות והתשלומים השונים, חשוב לדעת: עבודה אל מול רואה חשבון או יועץ מס היא המומלצת ביותר. רואה חשבון מנוסה ומקצועי, ידאג לכם לכל הנדרש:

  • ניהול ההוצאות, ההכנסות והתשלומים לרשויות המס
  • סיוע בקביעת המקדמות בהתאם להכנסה הצפויה שלכם ובהתאם לכיסוי הביטוחי
  • בסוף השנה, יופק בעבורכם דו"ח סיכום שנתי 
  • רואה החשבון יבדוק זכאותכם לקבלת החזר כספי בעקבות מקדמות גבוהות מדי

מקדמות למס ההכנסה: כל מה שחשוב לדעת

גם שכירים וגם עצמאים, נדרשים לשלם מס הכנסה. בשני המקרים, בכל שנה מחדש קובעים את המקדמה שיש על העובד – העצמאי או השכיר, לשלם. אם מתמקדים לרגע בעצמאים, הרי שהמקדמה נקבעת בהתאם לצפי ההכנסות. לדוגמא: עסק שעתיד להכניס כ-12,000 שקלים בחודש, וכ-144,000 שקלים בשנה. במקרה שכזה, העובד משוייך למדרגת מס המחייבת אותו בכ-20% מס. 

מתי מתבצע החזר של מס הכנסה? במידה וההכנסה בפועל, הייתה נמוכה יותר מזו שהגדירו במסגרת המקדמה. לדוגמא: הצפי להכנסה עמד על כ-144,000 שקלים, אך בפועל העסק הכניס רק כ-110,000 שקלים לאורך השנה. המשמעות היא שמדרגת המס הנכונה הייתה כ-14%, ולכן המס ששולם לשווא, יוחזר לבעל העסק.

תשלום לביטוח הלאומי מבוסס גם הוא על מקדמות

לצד מס ההכנסה, עליכם לשלם גם את תשלום הביטוח הלאומי. גם כאן, התשלום החודשי מבוסס בהתאם לצפי ההכנסות – מקדמות. איך זה עובד?

  • במידה ומדובר על עסק חדש, מנסים לצפות את צפי ההכנסות השנתי.
  • במידה ומדובר על עסק ותיק, קובעים את המקדמה בהתאם להכנסות הקודמות מהשנים האחרונות, יחד עם הצפי לגידול בשנה החדשה.

מקדמות ביטוח לאומי נקבעות על ידי הביטוח הלאומי בעצמו. דו"ח ההכנסות השנתי של העסק יגיע אל הביטוח הלאומי, ולפיו הוא מגדיר את המקדמה שאתם נדרשים לשלם. גם במקרה זה, מקדמה גבוהה שאיננה חופפת את ההכנסות בפועל, תזכה אתכם בהחזר עם הפקת דו"ח סוף השנה. כמובן כי לרואה החשבון אשר מייצג אתכם יש אפשרות להשפיע על גובה המקדמות (בהתאם למציאות הקיימת).

חשוב לציין: במידה והמקדמה שהוגדרה נמוכה מההכנסה בפועל (שכיח בעיקר עם הקמה של עסק חדש), הרי שיהיה עליכם לשלם סכום כסף נוסף לביטוח הלאומי. לדוגמא: נקבעה לכם מקדמה של כ-860 שקלים לחודש, שהם 10,320. בפועל, על פי ההכנסה השנתית שלכם אתם צריכים לשלם כ-12,480 שקלים בשנה (כ-1040 בחודש). לכן, יהיה עליכם לשלם לביטוח הלאומי עוד 2160 שקלים.

המספרים באחוזים:

  • הכנסה חודשית של עד 6331 שקלים, מחייבת את העסק לשלם כ-2.87% דמי ביטוח + 3.10% דמי בריאות.
  • הכנסה חודשית של מעל ל-6331 שקלים, מחייבת את העסק שלם בכ-12.73% דמי ביטוח + 5% דמי בריאות. 

*אלו הסכומים נכון לשנת 2020, ויש לעקוב כל שנה אחרי השינויים.

לסיכום,

 

מקימים בימים אלו עסק חדש? הסתייעו בשירותיו של משרד רואה חשבון מקצועי. הוא זה אשר יסייע לכם לקבוע מקדמות אשר יגנו עליכם במקרה של פגיעה או נכות, הוא זה אשר יוביל אתכם להפחתת חבות המס ולתכנון כלכלי נכון של העסק.

זכרו כי תכנון נכון של מקדמות ביטוח לאומי ומס הכנסה יחסכו מכם הוצאות לא צפויות ויקלו על התנהלות העסק. 

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים