שמאי רכוש – כך תימנעו מחוות דעת של "חאפרים" בתביעות רכוש

אין רכיב חיוני יותר לעבודתם ולתפקודם של עסקים בכל הגדלים מאשר הרכוש. הערכת שווי הרכוש תקבע אומדן שיעזור ליצור פוליסה עם כיסוי רחב, או שתעזור לקביעת היקף הנזק הכלכלי שנגרם לתכולה ולעמוד על סכום פיצויים רלוונטי. אלא ששמאי הרכוש בישראל כלל לא מחזיקים תעודה שמעידה על מקצועיות או הסמכה. למעשה, אין עליהם שום פיקוח, לא בתהליך ההסמכה עצמו ולא באופן ההתנהלות. כיצד תדעו שאתם נעזרים בשמאי מקצועי, מנוסה ומוסמך? 

ענף השמאות מוסדר באופן חלקי בלבד

רוב מערכות היחסים שבינינו לחברות הביטוח מסתכמות בבחירת פוליסה, תשלום וחידוש. מעמדם של סוכני הביטוח, בין אם הם עצמאיים או סוכנים בחברה גדולה, מוסדר ומפוקח על ידי משרד האוצר, או ליתר דיוק הזרוע הפעילה שלו – המפקח על הביטוח במשרד האוצר. המדינה מבינה שתחום הביטוח מצריך גישה אנושית מאוזנת, שכרוכה באתיקה, בקיאות ושקיפות (בייחוד כאשר מוגשת תביעת פיצויים) ולכן דואגת מראש לפקח על הנעשה.

בתחום השמאות, הדברים שונים לגמרי: שמאות הרכב וגם שמאות המקרקעין מפוקחות ומוסדרות מבחינת משרד האוצר, אלא ששמאות הרכוש שנחשבת לנפוצה במיוחד, לא מוסדרת ומפוקחת בשום דרך. שמאי רכוש לא צריך לעבור הכשרה כדי לקבל הסמכה ורישיון, כל אדם יכול להחליט שהוא עוסק כשמאי רכוש ולכן ישנה כמות רבה של שמאים בשוק החופשי, שאין להם שום הסמכה ובטח שלא ניסיון. המצב האבסורדי גורם לכך שתביעות בגובה מיליוני שקלים מטופלות בידיים לא מקצועיות, בלתי מורשות, שעשויות גם לעורר טעויות משפטיות ברמה בסיסית. בכך נמנעת מהתובעים היכולת האמיתית למצות את זכויותיהם ולפעול לקבלת פיצויים הולמים והוגנים ביחס למקרה. 

מאות טעויות נגרמות בשנה

בבית המשפט כבר מכירים טוב את התופעה ואפילו מכירים במספר מקרים שבהם שופטים חייבו את השמאים שמסרו חוות דעת במסגרת תיק משפטי כלשהו להחזיר את שכר הטרחה שגבו ולפצות את הצד השני בשל הערכה שגויה שגרמה לנזקים חמורים. בפסק דין מפורסם בנושא, אפילו התגלה ששמאי מסוים בכלל לא היה בהסמכתו שמאי רכוש, אלא שמאי רכב ומכאן שאין לו שום רקע מקצועי מתאים להערכת שווי הנזק באותו תיק. 

במה נדרש לעמוד שמאי רכוש מקצועי?

שמאי הוא גורם מומחה שמעריך שווי בתחומים שונים כמו רכב, מקרקעין ונדל"ן. בתחום הרכוש, נדרש השמאי לאמוד את שווי הרכוש הקיים במטרה לקבוע את היקף הביטוח הנדרש לו, לטובת עסקאות מכירה וגם לטובת מתן פיצויים בהתאם לרכוש שניזוק. כמו בכל תחום השמאות, מדובר בעיסוק עם אחריות כבדת משקל, שחייבים לשמור בה על האתיקה המקצועית, להכיר לעומק את התקנות המדיניות, את סוגי הפוליסות השונות וגם את טכניקות הערכת השווי המתאימות. 

פרמטרים לבחירת שמאי רכוש טוב ואיכותי

הצעד הראשון והחשוב הוא לבחור את השמאי על פי חברותו באיגוד השמאים בלבד. רצוי גם לברר מהו הניסיון המקצועי של השמאי, מהן שנות עבודתו בתחום ומהי ההתמחות שלו כשמאי במסגרת ההכשרה שעבר. אל תהססו לשאול שאלות את העומד מולכם כדי לוודא שמדובר בשמאי מנוסה ומוסמך ולא גורם לא מקצועי שיגרום לנזקים ולבעיות רבות בהמשך הדרך.

בנוסף, חשוב מאוד לדעת שלפי החוק, כל חברת ביטוח מחויבת להציע למבוטחים שלה לפנות לשמאים עצמאיים ולא להסתמך רק על שמאים שעובדים באופן בלעדי עם אותה חברת ביטוח. המטרה בכך היא למנוע מצבים שבהם השמאי מטעם הביטוח מעריך במכוון את שווי הרכוש נמוך יותר משוויו האמיתי, כדי שיסופק לגביו פיצוי מינימלי יותר. 

נזקים שמקורם ברכוש עשויים להסב לא מעט עוגמת נפש לצד הפער הכלכלי שנוצר מהם. עד שהמדינה תקבע את חובת רישיון העיסוק לשמאי הרכוש, תהיו חייבים לוודא שהשמאי שלכם הוא אדם הוגן, שקוף, מקצועי ומנוסה, שיודע כיצד לפעול בצורה מאוזנת ולספק לכם את הערכת השווי הנדרשת ללא טעויות או בעיות מוסר ואתיקה. 

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים