הנדסה תעשייה וניהול לעסקים קטנים?

האם יכולים בעלי עסקים קטנים להפיק ערך מתואר במנהל עסקים או הנדסה תעשייה וניהול? אחת התפיסות הרווחות ביותר בתחום של מקצועות הניהול היא, שמקצועות אלה מתאימים במיוחד לתפקידים בארגונים גדולים כמו מנהל מוצר, יועץ אסטרטגי, מנהל שיווק וכן הלאה. תפיסה זו אינה מתקיימת בחלל ריק ואי אפשר לחלוטין לשלול את ההיגיון שעומד מאחוריה. יחד עם זאת, גם בעלי עסקים קטנים יכולים להפיק המון ערך מכל ידע מקצועי נוסף שהם רוכשים ואשר יכולים לסייע להם בניהול העסק הקטן שלהם. למעשה, הדרך להפוך מעסק קטן לעסק בינוני ואולי גם גדול, עוברת דרך הידע המקצועי שעומד לרשותכם ובעסק קטן, בו לא ניתן לממן מנהלים לרוב, כדאי שהידע הזה יהיה אצלכם.

הנדסה תעשייה וניהול – מה זה בכלל?

מרביתנו מכירים את עולם התעשייה ועולם העסקים מנקודת המבט של לקוח הקצה. אנחנו מגיעים לחנות, קונים פריט מזון, צעצוע או אפילו רכב חדש, משלמים עבורו את המחיר הנדרש ונהנים מצריכתו. אלא שכדי שהמוצר הזה יגיע אל המדף בו מצאנו אותו, צריכים להתרחש המון תהליכים, בהם מעורבים גורמים רבים, שיקולים רבים של עלות תועלת, תיאום רב בין גורמים מקצועיים לאורך שרשרת הערך ושרשרת האספקה וכן הלאה. חברת מזון, שבסופו של דבר מעמידה לרשותנו לכאורה מוצר פשוט על המדף, נדרשת להתנהלות מאוד מקצועית, מסודרת ומתוכננת, על מנת להבטיח את איכות המוצר, את בטיחותו, את שביעות רצון הלקוח וכמובן את הרווח הכלכלי עבור עצמה. בדיוק לשם כך, נדרשים אנשי מקצוע בעלי ידע בתהליכים אלה ובמסגרות עסקיות אלה, ידע שאותו רוכשים במסגרת תואר הנדסה תעשייה וניהול.

איך זה יכול לעזור לעסק קטן?

להגיד שאין הבדלים בין ניהול של עסק קטן לניהול של ארגון גדול, זה לא יהיה נכון, אבל גם להגיד שאין שום דבר דומה ביניהם, זה לחטוא לאמת. כמנהלי עסק קטן, לבטח יש לכם שאיפות קודם כל למצות את הפוטנציאל שיודע העסק הנוכחי להציע לכם ובהמשך לכך, גם להגדיל את הפוטנציאל, לאתר נתיבי צמיחה אפשריים לעסק, להרחיב את היקף הפעילות ולאט לאט לצמוח ולהתפתח. לשם כך, נדרשים ידע, יכולות אישיות, מוטיבציה, חזון, יעדים והתנהלות מחושבת ואנליטית – אלמנטים שבהם משקיעות חברות גדולות הרבה מאוד כסף ומשאבים. גם בעסק הקטן שלכם, היכולת שלכם לאתר נתיב מעניין חדש דרכו תוכלו להרחיב את פעילות העסק, לבצע את חישובי העלות תועלת שלכם עצמכם ולדעת כיצד להניע את הגלגלים לכיוון הנכון, היא יכולת שתלויה בידע העומד לרשותכם ואת הידע הזה תוכלו לרכוש במסגרת תואר הנדסה תעשייה וניהול.

ואחרי שאמרנו את זה, ידע הוא תנאי הכרחי אך לא מספיק. כדי לקדם את העסק הקטן שלכם ולהרחיב את היקף הפעילות שלו, יהיה עליכם לרצות לעשות את זה, לחשוב על זה ללא הרף, לשאוף לשם ולייצר את המוטיבציה הנדרשת לשם כך. יהיה עליכם גם למצוא מקורות מימון ולהתנהל איתם בצורה מחושבת תוך מזעור סיכונים. בעלי עסקים קטנים המחזיקים בתואר המתאים, בדרך כלל גם אוחזים במוטיבציה, בשאיפות וברצון לנוע קדימה ואם לכם עדיין אין את התואר הזה, זה אף פעם לא מאוחר להשלים אותו.

המאמר נכתב באדיבות https://yoram.walla.co.il/

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים