נהיגה תחת השפעת סמים – מה שחשוב לדעת

נהגים רבים בוחרים לנהוג לאחר צריכת סמים מסוכנים, שימוש זה בעת נהיגה עלול להוות סכנה בדיוק כמו לאחר שתית אלכוהול, מעבר לעובדה שהפעולה עשויה לסכן את חייו של הנהג ואת חייהם של יתר משתמשי הדרכים, על הנהג לדעת כי ייתכן ויאלץ להיפרד מרישיון הנהיגה שלו לפרק זמן ארוך.
אז מהם הצעדים שניתן לנקוט כדי להימנע מנהיגה תחת סמים ומה השלכותיה של העבירה?

סמים, מהי ההגדרה?

לפי פקודת הסמים המסוכנים, קיימת רשימה בה נמצאים כל החומרים האסורים העונים על ההגדרה של "סם". חשוב לדעת כי פקודת התחבורה לא מבחינה בין סוגי הסמים וחומרתם, זאת אומרת שאין כל חשיבות האם הנהג צרך סם קל כמו קאנביס או שמע השתמש בסמים קשים כמו הרואין וקוקאין. מבחינת הפקודה, אין כל שוני בעניין חומרת העבירה מכיוון שבאופן כללי שימוש בסמים גורם לשינוי במצב התודעה. לאור האמור, כל נהג שמשתמש בסמים מהווה סיכון בנהיגתו.

מה קובע החוק בעניין עבירת נהיגה תחת השפעת סמים

בעניין עבירת נהיגה תחת השפעת סמים נקבע בחוק חזקה אשר לפיה כל נהג שיימצא עם שרידים של סם בדמו (כמות מזערית) דינו כדין נהג הנוהג תחת השפעת חומרים משכרים (סמים), ללא כל התייחסות לריכוז הכמות בדמו, בשונה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול.

בעת ביצוע עבירת נהיגה בשכרות, מה ההבדל בין צריכת אלכוהול לסמים?

כפי שצוין, ייחודה של עבירת הנהיגה תחת השפעת סמים היא כי כל נהג שיימצאו בגופו שרידים של סם ולו הבודדים ביותר, ייחשב כנוהג תחת השפעת סמים גם אם חלפו מספר ימים מיום הצריכה. לעומת זאת, נהג שעלה על ההגה תחת השפעת אלכוהול ייחשב לפי החוק כנוהג בשכרות רק אם יימצא בגופו ריכוז של אלכוהול בדם (לליטר) מעל 240 מיקרוגל אלכוהול.

למה חשוב לנו להבין את הנתון הנוכחי? הדבר נובע מכך ששרידי סם עלולים להישאר בדמו של הנהג לפרק זמן העומד על שלושה שבועות מיום השימוש, לכן גם אם חלפו מספר ימים מיום השימוש של הנהג, עדיין יהיה ניתן לאתר שרידים בדמו. לאור האמור, ייחשב הנהג כמבצע של עבירת נהיגה תחת השפעת סמים.

האם רשאי השוטר לדרוש מכל נהג לבצע בדיקת סמים?

בשונה מבדיקת אלכוהול אותה רשאי השוטר לדרוש מן הנהגים בכל עת, בדיקת סמים תדרש רק כאשר מתקיים לשוטר חשד סביר בעניין ביצוע העבירה. עד היום (נכון ליוני 2021) השוטר רשאי לדרוש דגימת דם או שתן בכדי לאתר סמים בגופו של הנהג רק אם קיים אצלו חשד סביר לכך.

כיצד תתבצע הבדיקה החדשה לאיתור סמים?

בדיקת איתור הסמים החדשה "הינשוף החדש", תיעשה באמצעות דגימת רוק. מכיוון שמדובר בבדיקה לא חודרנית (להבדיל מלקיחת דם או שתן), לא יצטרך השוטר חשד סביר בכדי לבצע את הבדיקה לנהגים, אלא ניתן לבצעה באופן ספונטני. בשלב זה טרם ידוע לנו מטעם המשטרה, האם קיים טווח זמנים בעניין השימוש האסור לפני העלייה על ההגה.
המאמר נכתב באדיבות האתר בדרכים.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים