איזה כישורים צריך לעודד אצל עובדים בעסקים קטנים

הכישורים שנרצה לראות אצל עובד

עסקים, ובמיוחד עסקים קטנים, רוצים להפיק את המקסימום מהעובד. לצורך כך הם משתמשים בראיונות עבודה ושיטות הערכה שונות על מנת לגייס לשורותיהם את העובדים הטובים ביותר שניתן למצוא. בראיונות העבודה איננו בודקים אך ורק את ההשכלה והניסיון האישי של המועמד, אלא גם את תכונות האופי שלו. חשוב לעסק לדעת שלעובד יש את תכונות האופי אשר יאפשרו לו לפרוח במסגרת הארגון ובכך לסייע לעסק להשיג את מטרותיו העסקיות. אך זה לא מסתיים בתהליכי הגיוס; את תכונות האופי של העובד ניתן לפתח ולחזק באמצעות פעילויות שונות המתקיימות מטעם מקום העבודה, כמו למשל סדנאות לעובדים או הרצאות למנהלים. אבל מה הם בעצם אותם הכישורים והתכונות אשר אנו רוצים לראות בקרב העובדים בעסק, מהן התכונות אותן נרצה לעודד? פנינו למיטב המנהלים במשק וביקשנו מהם שיצביעו על תכונות האופי החשובות שהם רוצים לראות בקרב העובדים וקיבלנו תשובות מעניינות.

הכישורים שנרצה לראות אצל העובדים

עבודת צוות – העבודה בארגון היא שילוב עדין של עבודתו של הפרט יחדיו עם עבודת צוות. כאשר עובדים בצוות, כל עובד הוא בבחינת חלק קטן במכונה הארגונית והוא צריך לתרום את חלקו. היכולת לעבוד בצוות אינה מובנת מאליה במקומות העבודה ויש לעודד אותה בכל צורה אפשרית. על העובדים להרגיש ביטחון ולעבוד בצוות וללמוד כיצד להציע רעיונות וגם לקבל רעיונות של אחרים. עבודת צוות יוצרת סינרגיה חשובה עבור הארגון.

מחשבה יצירתית – במהלך העבודה העובדים עשויים להתמודד עם מצבים משתנים היוצרים אתגר. אלו יכולות להיות בעיות טכניות במפעל, שינוי מגמה בשוק או כל דבר אחר. על העובדים לגלות מחשבה יצירתית, מחשבה זו היא הכלי שמסייע לפתור בעיות באמצעות חשיבה מחוץ לקופסה. בעזרת מחשבה יצירתית לא רק מתמודדים עם בעיות אשר צצות במהלך העבודה, המחשבה היצירתית יכולה גם להביא רעיונות וכיוונים חדשים ובכך לסייע להתפתחות העסק. מחשבה יצירתית הולכת יד ביד עם גמישות מחשבתית, התנתקות מהמסגרת ויכולות של העובדים להתאים את עצמם למצבים משתנים.

יכולות תקשורת – היכולת להבעה עצמית היא דבר חשוב מאוד בכל היבטי הארגון. העובדים נדרשים ליכולות תקשורת טובות לצורך התנהלותם מול המנהלים, הקולגות לעבודה והלקוחות. תקשורת טובה יוצרת הבנה, מסייעת לקידום מטרות ומשפיעה על עבודת הצוות. יכולות תקשורת טובות מאפשרות לעובד להביע את עצמו בביטחון ובבהירות. יכולות תקשורת אינן מתייחסות אך ורק לתקשורת מילולית, יש כאן גם מרכיבים של שפת גוף ויכולת להציג נושא בצורה מסודרת וברורה.

הנעה עצמית– צורת המחשבה של מה אני יכול לעשות כאן ועכשיו על מנת להשיג את מטרותיי ואת מטרות הארגון היא הדוגמה הטובה ביותר של הנעה עצמית. עובד בעל הנעה עצמית לא יושב ומחכה להוראות, בכל רגע נתון הוא ממקסם את הפרודוקטיביות שלו; הוא תמיד מחפש מה עוד אפשר לעשות, איך ניתן לשפר, איך ניתן לשנות, איך ניתן להשיג את יעדי הארגון. כאשר כל צורת המחשבה מכוונת לדברים אלו, העובד הופך לנכס חשוב עבור הארגון.

סקרנות – הסקרנות מאז ומעולם הייתה מאפיין של המין האנושי, הרצון לדעת ולהבין. הפילוסופים היוונים ישבו והסתכלו על הכוכבים והתחילו לגלות סקרנות – סקרנות אשר הביאה לשאילת שאלות וחיפוש אחר תשובות. מאותה הסקרנות של יוון העתיקה צמחו המדע והטכנולוגיה. הסקרנות היא מה שהביא את המין האנושי לקרקעית האוקיינוס ולהנחתת כלי רכב על כוכב מאדים. הסקרנות מביאה להישגים וזה מה שעסק רוצה. עובד סקרן הוא עובד אשר אוהב ללמוד דברים חדשים, שואל את השאלות ומחפש את התשובות. זה בא לידי ביטוי הן בפן האישי כמו גם המקצועי.

הקשבה – היכולת להקשיב לזולת היא יכולת חשובה בחיים בכלל ובטח שבמקומות העבודה. עובד הקשוב לזולת, לצורך העניין קשוב למנהלים, לקולגות וללקוחות, הוא עובד שיודע לכבד דעות שונות וצורות מחשבה אחרות. ההקשבה מולידה הבנה וההבנה היא הדרך לשיתוף פעולה, לפתרון בעיות, להבנת צורכי הלקוח והבנת הציפיות של המנהלים.

אופטימיות וחשיבה חיובית – צורת המחשבה החיובית היא המתנה הכי גדולה שיש לאדם, היא באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים ובכללם גם במקומות העבודה. אדם אופטימי וחיובי מגלה חיוניות רבה ומאותה האופטימיות נגזרות תכונות שונות התורמות לעסק.

ישנו מושג הנקרא "מסוגלות תעסוקתית" – מושג זה מתאר את היכולות הבסיסיות של האדם לעבוד. מושג זה מגלם בתוכו את ההישגים של העובד, מיומנויותיו ותכונות האופי אשר הופכות אותו לעובד מועיל. עסקים קטנים המחפשים אחר עובדים בעצם מחפשים אחר המכלול של תכונות אלו. ביכולתן של תכונות אלו לפצות על כל חוסר ידע וחוסר ניסיון, הן בבחינת הניצוץ הפנימי שמעורר  למידה והתמקצעות. עסקים קטנים מחדדים תכונות אלו באמצעות סדנאות ופעילויות שונות לעובדים. עצם קיום הפעילויות משדר לעובד מסר של אכפתיות. החברה משקיעה בעובד ומעניקה לו כלים לרווחתם של שני הצדדים.

המאמר באדיבות אוריה בן טובים.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים