הנהלת חשבונות חד צידית או דו צידית – מה מתאים לעסק שלכם

הנהלת חשבונות

בעולם החשבונאות נהוגים שני סוגים של הנהלת חשבונות: חד צידית, ודו צדדית, שמכונה גם 'כפולה'. מה ההבדל בין שני הסוגים האלה, ולמי מתאים כל אחד מהם?

רשויות המס, ומס הכנסה בראשן, מבקשות לדעת מהו שיעור הרווח של כל עוסק ועסק כדי שהן יוכלו לחייב אותם במס בגובה המתאים. לשם כך חלה על כל גוף או עוסק לנהל ספרי חשבונות, שבהם נרשמות ההכנסות שלהם, מול הוצאות.

תיאורטית, כל אחד יכול לנהל את הספרים שלו באופן עצמאי, אבל מעבר למספר תנועות מסוים ובוודאי שמעבר לשיעור הכנסה מוגדרים, רצוי מאוד להיעזר בבעלי מקצוע. בין אם העסק שלכם ממוקם בעיר כמו רמת גן או בכל מקום אחר בארץ, תמיד תוכלו למצוא מנהלי חשבונות מומלצים, שיעניקו לכם את השרות הזה.

הנהלת חשבונות חד צדדית

בסוג זה של הנהלת חשבונות, בעל העסק רושם את ההכנסות (התקבולים) שלו בצד אחד, ואת ההוצאות – בצד שני.

בסוף השנה או התקופה הוא מדווח למס הכנסה על הנטו שיש לו ועל פיו מחושב המס.

אין רישום של האופן שבו התקבל הכסף או כיצד הוא שולם. לרשויות חשוב לדעת למי או ממי התקבל הכסף, כמה ועבור מה, וזה הכול.

הנהלת חשבונות דו צדדית

בשיטה זו רושמים לא רק את ההכנסות ואת ההוצאות, אלא גם את האופן שבו התקבל התשלום או האופן שבו הוא שולם (צ'ק, מזומן, כרטיס אשראי וכו'), מתי וממי.

לשיטה זו יש יתרון כלפי בעל העסק או מנהלי החברה, כיון שהם יכולים לצפות מראש מה יהיו הכנסות או הוצאות החברה. כמה כסף יש לה "בחוץ" או כזה שמוחזק על ידי חברת האשראי (לשני הצדדים) או בחוב, צ'קים דחויים וכו'. בשיטה החד צדדית, בה נרשמות רק הכנסות מיידיות, אין אפשרות לנהל תזרים מזומנים יעיל או ליצור מאזני בוחן.

מי מחויב בסוג הנהלת חשבונות כזה או אחר?

הנהלת חשבונות חד צדדית יכול לנהל רק בעל עסק קטן מאוד, שהמחזור שלו נמוך.

חברות בעירבון מוגבל חייבות בהנהלת חשבונות דו צדדית כבר מהשקל הראשון, עמותות חייבות בניהול כזה מעבר ל- 500,000 ש"ח בשנה ועוד.

עוסקים מורשים – בניגוד לחברות – לא חייבים ניהול חשבונות דו צדדי, אלא אם כן הם עוברים מחזור מסוים בשנה או שהם מתחילים להעסיק מספר עובדים גדול.

בנוסף על כך, יש גם לא מעט עסקים שחייבים ניהול חשבונות כפול או הנהלת חשבונות דו צידית מטבעם או ההיקף שלהם:

יצרנים בעלי מחזור עסקאות גדול או מי שמעסיקים מספר עובדים – המחזורים הדרושים ומספר העובדים משתנים, סיטונאים וקמעונאים בעלי מחזורים מסוימים, קבלנים, מתווכים, סוחרי מקרקעין ועוד.

לסיכום: אם אתם מתלבטים לגבי סוג הנהלת החשבונות הדרוש לכם או זה שאתם נדרשים לו, חשוב שתתייעצו עם יועץ מורשה, שמכיר את כל דרישות הרשויות, בנוסף להכרות עם העסק שלכם.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים