אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי  הוא תהליך אבחון מקצועי, אשר מבוצע על ידי פסיכולוג קליני מקצועי, ולרוב כולל מספר חלקים כמו: ראיון קליני עם המטופל במידה וניתן, מבחנים שונים להערכת יכולות וכישורים, ומבחנים שמטרתם להכיר טוב יותר את עולמו הרגשי של האדם. האבחון מספק תמונה רחבה, מקיפה וכוללת על היכולות והכישורים של האדם או הילד, והערכת אישיות של המאובחן. לרבים מאיתנו אבחון פסיכולוגי נשמע כמו משהו מאיים, שנעשה רק לאנשים עם בעיות שונות, אבל הרבה פעמים אבחונים אלו יכולים להקל ולעזור משמעותית לילד או לאדם הבוגר לנהל חיים תקינים ושלווים יותר, ומאפשרים לפתור בעיה או מצוקה שהפריע למטופל לא מעט זמן. 

אבחון פסיכולוגי חינוכי פרטי

אבחון פסיכולוגי חינוכי פרטי נעשה על ידי פסיכולוג חינוכי, שתפקידו לסייע בהסתגלות והתמודדות בתחום הפסיכולוגי, החינוכי וההתפתחותי. הכלי העיקרי העומד לרשות הפסיכולוג החינוכי הוא האבחון, אשר מאפשר לו לאתר משאבים, לבנות תוכנית טיפולית, להציע התערבות טיפולית במקרה הצורך, וכמובן להדריך את המשפחה, הצוות החינוכי וגם המטופל עצמו בהתאם לתוצאות.

פעילותו של הפסיכולוג נעשית בעיקר במוסדות חינוכיים כגון גנים ובתי ספר לחינוך רגיל ומיוחד, והוא מסייע בביצוע אבחון פסיכולוגי, קריאת התוצאות ומתן הנחיות בהתאם. תפקידו המרכזי של הפסיכולוג החינוכי הוא להעניק אבחון לתלמידים, ילדים ומבוגרים כאחד, ולבחון את מידת התאמתם למסגרות חינוכיות שונות, ולייעץ להורים ולמורים על מנת להעניק למאובחן את התמיכה והליווי הנדרשים לרוב המטרה העיקרית של אבחון פסיכולוגי חינוכי פרטי הינה להעריך לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז, איתור מחוננות, מוכנות רגשית וקוגניטיבית לכיתה א', הפרעות התנהגות, בעיות חברתיות וגם קשיים רגשיים שונים, כגון דיכאון, חרדה והפרעות במצב הרוח. פעמים רבות מגיע האבחון הזה כאבחון משלים לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי קיים, ולצורך קביעת זכאות לשעות הוראה מתקנת.

חשוב לציין כי תהליך האבחון נחלק לרוב לשלושה שלבים עיקריים. השלב הראשון כולל שיחה מקדימה עם ההורים של הילד או עם המטופל עצמו במידה ומדובר במבוגר, בשלב השני יבוצע האבחון, ולבסוף, כשחוות הדעת הכתובה תהיה מוכנה, תתקיים שיחת סיכום בה יפרסו תוצאות האבחון בפני המטופל או בפני הוריו. האבחון עשוי להיפרס על שני מפגשים. 

אבחון פסיכולוגי בילדים ובמבוגרים

גם ילדים וגם מבוגרים מוצאים את עצמם עוברים אבחון פסיכולוגי חינוכי. בעוד שמרבית הילדים והמתבגרים מופנים לאבחון פסיכולוגי על ידי ההורים, הצוות החינוכי של הגן או בית הספר בו הם לומדים, ואפילו על ידי רופא הילדים שלהם, מרבית המבוגרים פונים להערכה פסיכולוגית בשל קושי או בעיה מסוימת הפוגעת בתפקוד היום יומי שלהם איתה, באיכות חייהם ובעצמאותם, איתה הם מעוניינים להתמודד ולפתור.

חשוב לציין כי הערכה פסיכולוגית ואבחונים פסיכולוגיים חינוכיים גם בילדים וגם במבוגרים, יכולים להתבצע גם בעקבות חשד לקשיים על רצף הספקטרום האוטיסטי, קשיים בעיבוד מידע, קשיים ביחסים בין הורים וילדים, ואפילו על מנת להעריך גורמים פסיכולוגיים הקשורים למצבים רפואיים שונים, כמו מחלות ואלרגיות.

מיהם ib2b?

אתר ib2b מנסה לתת את המקסימום אינפורמציה בכל הקשור לניהול עסקים קטנים, החל מניהול משאבים ועד לניהול זמן. הצטרפו לקהילה ודאגו לעסקים הקטנים יחד איתנו. 

פוסטים אחרונים